Allegro coraz dalej od Paczkomatów. Szykuje się logistyczna rewolucja

Allegro coraz dalej od Paczkomatów. Szykuje się logistyczna rewolucja

Klienci Allegro mogli zauważyć, że coraz częściej to nie Paczkomaty InPostu są domyślną opcją dostawy, lecz automaty należące do Orlenu, Allegro One czy DHL. Jak ustaliła „Gazeta Wyborcza”, to efekt świadomej strategii Allegro, które stara się uniezależnić od dominacji firmy Rafała Brzoski.

Coraz większe koszty dostaw

Od lat Paczkomaty były filarem dostaw w Allegro, zwłaszcza dla posiadaczy pakietu Smart!, którzy często mogli liczyć na darmową wysyłkę. Jednak koszty dostaw rosną — w ubiegłym roku wydatki Allegro na ten cel wzrosły o prawie 23%, osiągając aż 2,84 mld zł. Do tej pory to InPost dyktował warunki, negocjując dla siebie korzystne stawki, bo Allegro miało niewielkie pole manewru.

Nowa sieć dostaw i pierwsze efekty

Dlatego serwis e-commerce od dłuższego czasu buduje własną koalicję operatorów logistycznych. Obecnie w skład Allegro Delivery wchodzą: Allegro One, Orlen Paczka oraz DHL, które razem dysponują siecią ponad 17 tys. automatów. Dla porównania — InPost ma ich ok. 26 tys. Już teraz widać efekty tej zmiany: udział innych firm w dostarczaniu przesyłek na Allegro systematycznie rośnie.

Co to oznacza dla InPostu?

Zmiany w strategii Allegro mogą w dłuższej perspektywie poważnie uderzyć w InPost, co z niepokojem obserwują inwestorzy spółki. Więcej o potencjalnych konsekwencjach można przeczytać w pełnym materiale „Gazety Wyborczej”.

Krótko o historii InPostu

InPost powstał w 2006 roku z inicjatywy Rafała Brzoski, a prawdziwy przełom nastąpił w 2009 roku, gdy na rynku pojawiły się pierwsze Paczkomaty. Obecnie firma działa w ośmiu krajach europejskich, m.in. dzięki przejęciom Mondial Relay we Francji i Yodel w Wielkiej Brytanii. InPost jest notowany na giełdach w Warszawie i Amsterdamie.

powiązane