MIT: Używanie ChatGPT może prowadzić do spadku zdolności poznawczych

MIT: Używanie ChatGPT może prowadzić do spadku zdolności poznawczych

Nowe badania przeprowadzone przez naukowców z Media Lab na Massachusetts Institute of Technology (MIT) sugerują, że regularne korzystanie z ChatGPT może negatywnie wpływać na zdolności poznawcze użytkowników, zwłaszcza wśród młodszych osób.

W ramach eksperymentu badacze podzielili uczestników na trzy grupy:

  • korzystających z ChatGPT podczas pisania esejów na wzór egzaminu SAT,
  • korzystających z wyszukiwarki Google,
  • oraz grupę „tylko mózg” – piszącą bez żadnej pomocy technologicznej.

Mózg pod lupą EEG

Podczas pisania aktywność mózgu wszystkich uczestników była monitorowana za pomocą elektroencefalografii (EEG), co pozwoliło śledzić zaangażowanie różnych obszarów mózgu.

Wyniki okazały się niepokojące. Osoby korzystające z ChatGPT wykazywały najniższy poziom aktywności mózgowej i uzyskały najsłabsze wyniki na poziomie neuronalnym, językowym i behawioralnym. Początkowo uczestnicy zadawali modelowi AI pytania dotyczące struktury esejów, jednak z czasem coraz częściej całkowicie kopiowali wygenerowane przez ChatGPT teksty.

Google lepszy, ale „tylko mózg” zdecydowanie wygrywa

Grupa korzystająca z Google wykazywała umiarkowaną aktywność mózgową, natomiast osoby piszące samodzielnie osiągnęły najlepsze wyniki — ich aktywność mózgowa była najsilniejsza i najbardziej różnorodna.

Eksperci ostrzegają przed skutkami dla młodych umysłów

„Wczesny etap rozwoju mózgu jest najbardziej podatny na takie negatywne oddziaływania” — ostrzega główna autorka badania Nataliya Kosmyna w rozmowie z Time. „Obawiam się, że w ciągu kilku miesięcy jakiś decydent może wpaść na pomysł wprowadzenia ‘przedszkola GPT’. To byłoby szkodliwe i nieodpowiedzialne.”

Polityczne wsparcie dla AI w edukacji mimo kontrowersji

Pomimo tych ostrzeżeń, wdrażanie AI w edukacji nabiera tempa. W kwietniu prezydent Donald Trump podpisał rozporządzenie wykonawcze, które przewiduje szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji w amerykańskich szkołach. „Chcemy przygotować młodych Amerykanów na gospodarkę przyszłości, w której sztuczna inteligencja odegra kluczową rolę” — podkreślił sekretarz Białego Domu Will Scharf.

powiązane