MTV wyłącza muzyczne kanały w Europie
Paramount Global ogłosił, że do 31 grudnia 2025 r. wyłączy wszystkie europejskie kanały muzyczne MTV, w tym w Polsce. Z ofert operatorów znikną MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV i MTV Live. Pierwsza fala zamknięć obejmie Wielką Brytanię i Irlandię, potem m.in. Francję, Niemcy, Austrię, Polskę i Węgry. Decyzja zamyka 44 lata linearnej telewizji muzycznej w wydaniu MTV.
Co dokładnie się zmienia
Wyłączenia dotyczą wyłącznie tematycznych kanałów z teledyskami i koncertami. Marka MTV nie znika – pozostanie w świecie cyfrowym i przy flagowych wydarzeniach (VMA, EMA). Dla widzów oznacza brak dostępu do treści muzycznych w kablu i satelicie; treści zostaną przeniesione do internetu i mediów społecznościowych.
Prawda jest prosta: muzyka zaczęła znikać z ramówek MTV dużo wcześniej. Od przełomu lat 90./2000. stacja coraz bardziej opierała się na reality show i programach rozrywkowych - „Jackass”, „Pimp My Ride”, później „Jersey Shore”, „Ex on the Beach” itd. Te formaty wypychały pasma z klipami – najpierw w prime time, potem niemal całkowicie. Kiedy do tego doszły YouTube (2005), serwisy streamingowe i TikTok, teledyski i premierowe odsłony przeniosły się do sieci. Linearne pasmo przestało mieć przewagę „pierwszego odsłuchu” i wspólnego momentu – dziś muzykę odkrywamy indywidualnie, algorytmicznie i na żądanie.
Paramount Global – po połączeniu ze Skydance – tnie koszty i porządkuje portfolio. Kanały muzyczne mają coraz niższy udział w oglądalności i niższą efektywność reklamową niż formaty reality, a do tego wymagają licencji i utrzymania sygnału w wielu wersjach językowych. Przy widowni odpływającej do VOD i krótkich form wideo, model biznesowy linearnych kanałów z klipami przestał się spinać.
