Przyszłość edukacji pod znakiem AI – kompleksowy raport NASK

Przyszłość edukacji pod znakiem AI – kompleksowy raport NASK

Najnowszy raport NASK „GSI w polskiej szkole. Przecieranie szlaków”, pod redakcją dr. hab. Jacka Pyżalskiego z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, przedstawiony 16 czerwca 2025 r., dogłębnie analizuje wpływ generatywnej sztucznej inteligencji (GSI) na uczniów szkół podstawowych. Raport stanowi kompleksowy przegląd szans i zagrożeń, które niesie ze sobą ta technologia w kontekście edukacyjnym.

Obawy nauczycieli wobec AI

Raport opiera się na badaniach jakościowych i ilościowych przeprowadzonych wśród nauczycieli klas IV-VIII szkół podstawowych. Największe obawy dotyczą uzależnienia uczniów od technologii GSI, które wskazało aż 81% ankietowanych nauczycieli. Równie istotne są obawy o:

  • Oszukiwanie nauczycieli przy pomocy GSI – 76%
  • Spłycenie wiedzy uczniów – 68%
  • Pogorszenie relacji interpersonalnych – 70%
  • Budowanie przez uczniów relacji z AI zamiast z ludźmi – 66%

Nauczyciele martwią się również, że niekontrolowane użycie technologii może zmienić charakter ich pracy, powodując utratę kontroli nad procesem dydaktycznym.

Negatywne scenariusze związane z użyciem AI

Nauczyciele wskazują konkretne zagrożenia w codziennej edukacji:

  • Przyjęcie fałszywych informacji z GSI (27%)
  • Wykorzystanie GSI do przygotowania prac domowych (25%)
  • Tworzenie przez uczniów materiałów służących do prześladowania rówieśników (14%)

Istotne są także techniczne i prawne zagrożenia, takie jak:

  • Wyłudzenia danych osobowych – 70%
  • Naruszanie praw autorskich – 76%
  • Niewystarczające regulacje prawne – 73%
  • Niska wydajność szkolnego sprzętu – 66%
  • Tworzenie treści dyskryminujących lub nawołujących do nienawiści – 61%

Kompetencje nauczycieli w zakresie AI

Z raportu wynika, że aż 75% nauczycieli nigdy nie używało GSI w celach edukacyjnych. Prywatnie jednak korzystało z niej wielokrotnie 24% nauczycieli. Prof. Pyżalski podkreśla, że prywatne używanie AI nie oznacza gotowości do jej wykorzystania edukacyjnego. Zaznacza, że potrzebne są konkretne kompetencje edukacyjne, aby efektywnie stosować tę technologię w praktyce szkolnej.

Dlaczego nauczyciele sięgają po GSI?

Kluczowymi motywacjami dla nauczycieli korzystających z AI w pracy są:

  • Oszczędność czasu na przygotowanie testów i materiałów dydaktycznych (43%)
  • Pomoc w dokumentacji szkolnej (28%)
  • Ułatwienie korespondencji z rodzicami (20%)
  • Personalizacja nauczania dla uczniów z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów neuroatypowych i cudzoziemców (28%)

GSI pomaga również prowadzić zajęcia dotyczące etycznych aspektów korzystania z technologii oraz automatyzować rutynowe zadania, co jest dużą zaletą dla obciążonych obowiązkami nauczycieli.

Potencjalne korzyści AI w edukacji

Nauczyciele dostrzegają istotne pozytywne aspekty korzystania z AI:

  • Łatwiejszy dostęp do wiedzy dla uczniów (73%)
  • Wsparcie dla uczniów szczególnie uzdolnionych (65%)
  • Ułatwienie nauki języków obcych (65%)
  • Bardziej kreatywne podejście do nauczania, zwiększające atrakcyjność lekcji (48%)

Rekomendacje eksperckie dr. hab. Jacka Pyżalskiego

Dr Pyżalski sugeruje, by nauczyciele:

  • Uczyli się od siebie nawzajem, jak mądrze stosować GSI
  • Edukowali uczniów na temat AI, jej funkcjonowania, możliwości, ograniczeń oraz konsekwencji użycia
  • Ostrożnie podchodzili do wykorzystywania AI w komunikacji interpersonalnej, aby nie osłabić prawdziwych relacji międzyludzkich

Podkreśla również, że AI powinna być narzędziem wspierającym, a nie zastępującym nauczyciela. Ważne jest, by nauczyciele wykorzystywali AI tylko w zadaniach, które sami potrafią wykonać, aby móc odpowiednio ocenić efekty pracy technologii.

Szerszy kontekst: nieunikniona rewolucja AI

David Lisnard, autor tekstu „ChatGPT. Problem jest w innym miejscu” podkreśla, że choć innowacje, jak AI, przynoszą istotne ryzyko, nie można ich odrzucać, ponieważ niosą ogromne możliwości rozwojowe. Kluczowe są wolność, odpowiedzialność, kultura i krytyczne myślenie oraz ochrona godności ludzkiej.

Podsumowując, raport NASK pokazuje, że choć GSI budzi istotne obawy nauczycieli, odpowiednio wykorzystana może znacząco usprawnić proces edukacyjny, pod warunkiem świadomego i odpowiedzialnego jej stosowania. Wymaga to jednak odpowiednich regulacji, rozwijania kompetencji cyfrowych nauczycieli oraz ciągłego dialogu społecznego na temat przyszłości edukacji w dobie technologicznej rewolucji.

powiązane