Władze Meksyku twierdzą, że brutalne gry powodują wzrost przemocy, dlatego rząd wprowadza nowy podatek
Meksykańska Izba Deputowanych przegłosowała pakiet fiskalny, w którym znalazł się nowy 8-procentowy podatek (IEPS) na gry wideo uznane za „zawierające przemoc”. Teraz projekt trafia do Senatu. Jeśli proces legislacyjny zakończy się po myśli rządu, nowa opłata zacznie obowiązywać wraz z budżetem na 2026 r.
Które gry dostaną łatkę „brutalne”
Podstawą jest krajowy system klasyfikacji, który wprowadza pięć poziomów: A, B, B15, C, D. Rząd wskazuje, że podatek obejmie kategorie C (18+) oraz D („wyłącznie dla dorosłych”, treści skrajne). W praktyce to tytuły z intensywną przemocą, krwią/gore, wulgarnym językiem czy treściami seksualnymi. System działa od 2021 r. i zastąpił de facto używane wcześniej w Meksyku oznaczenia ESRB.
Rządowy opis i relacje mediów branżowych mówią o objęciu sprzedaży fizycznej i cyfrowej, a w przypadku tytułów F2P – płatności w grze również miałyby być objęte stawką 8% (o ile gra ma kategorię C/D). To oznacza, że potencjalnie droższe staną się nie tylko same wydania, ale i sezony, skórki, przepustki.
Podatek od gier to część pakietu tzw. „podatków zdrowotnych”, razem z podwyżkami akcyz na słodzone napoje, tytoń oraz ostrzejszym opodatkowaniem zakładów online (skok z 30% do 50%). Rząd tłumaczy, że celem jest jednocześnie zwiększenie dochodów i ograniczenie konsumpcji produktów o negatywnych skutkach. Krytycy w Kongresie nazywają 8% dla gier absurdalnym i groźnym precedensem, wskazując na czysto fiskalną motywację.
W uzasadnieniach pojawia się teza o związku przemocy w grach z agresją u nastolatków. Meksykańskie redakcje i eksperci przypominają jednak, że dowodów przyczynowych brak lub są wątłe, a wiele cytowanych opracowań jest starych lub podważanych metodologicznie. Debata naukowa będzie jednym z pól, na których rozegra się spór w Senacie.
Co zrobią platformy i sklepy
Jeśli podatek przejdzie w obecnym kształcie, platformy (PlayStation Store, Xbox, Nintendo eShop, Steam) będą musiały naliczać 8% dla kont meksykańskich w przypadku gier C/D (i odpowiadających im dodatków). Wydawcy prawdopodobnie podniosą bazowe ceny lub „wchłoną” część marży. Praktycznie oznacza to droższe GTA, Mortal Kombat i inne serie 18+, a w F2P – droższe battle passy i pakiety waluty.
